Mi az az Árnyék témahét?

2013. május 6-10-ig az AKG végzés előtti évfolyamán "Árnyék" témahetet tartunk. A témahét során a diákok egyenként kísérik a napi mukájukban egy-egy szakma képviselőit 5 napon keresztül. A munkájukban segíthetnek, megfigyelhetik, hogy mit is jelent az adott szakmában dolgozni. A blogon a tanulók napi beszámolói olvashatóak.

Látogatások

Műkéz, elektromiográfia és elektrokardiográfia (IV. nap)

2013.05.09. 20:03 Halpern Bence

Ma kettő előtt pár perccel érkeztem meg az egyetem aulájába, ahol rögtön összefutottam Cserey úrral, akivel megbeszéltük, hogy hogyan juthatok be a tantárgyi előadásra. Így össze is találkoztam Dr. Karmos Györggyel , aki szerencsére örömmel fogadott az óráján, így beülhettem az egyetemisták közé.

De előtte még gyorsan meglátogattuk Sárkány Norbertet, aki már elég régóta egy biomechatronikus kéz fejlesztésén ügyködik, 3D nyomtatóval készített már különböző modelleket. Sajnos nem tudtam lefotózni, de az utolsó prototípus, már egy csontfehér ujj, ahol tökéletesen vezérelhető inakkal az extenzor-flexor mozgás. Külön odafigyeltem, hogy a kézen, hogyan oldották meg a rögzítési problémákat, milyen megoldásokat alkalmaztak, hiszen mechanikailag még rendesen vannak hiányosságaim. pl. észrevettem, hogy a hüvelykujj funkcionális mozgását (a fogást) egy differenciálmű segítségével oldotta meg Norbi. Itt van egy előadás, ahol például Norbi rengeteg beszél a kézről és prototípusairól.

Ezek után ültem be az előadásra, ahol mindenki nagyon barátságos volt, az egyetemisták nem fogadtak idegenkedve, hogy mit keresek itt, mintha ez a világ legtermészetesebb dolga lenne. Először Fiáth Richárd tartott kb. egy órás előadást az elektromiográfiáról. Az EMG az izom működését (a kontrakciók figyelésével) elektromos jellé alakít át, amit aztán különböző bandpass filterekkel és egyéb eljárásokkal, tiszteségges értelmezhető jelekké lehet átalakítani. Az EKG (ECG) talán mindenkinek ismerősebb, úgyhogy egy EMG tesztről kerestem egy rövidebb videót:

 Nagyon sematikusan és pontatlanul az EMG elve annyi, hogy két ponton nézzük az elektromos tevékenységet (+ és -), amit egy differenciálerősítővel "erősítünk", illetve ezt le kell földelni egy mérési szempontból nem lényeges helyen, pl. csukló. Így a jelek kivonásával megszűnik a zaj is.

Az EKG-t mindenki ismeri, ez a szív tevékenységét méri. Erről másfél órán keresztül beszélt Karmos György és az előzőnél sokkal pontatlanabbul megfogalmazva egy körkörös folyamat zajlik le, ahol különböző jelszakaszok ismétlődnek, ez itt látható a képen:

A különböző szakaszok "lényegében" a szív különböző részeinek a tevékenységét mérik. Tehát ezeknek elemzésével, meg lehet állapítani, hogy milyen patológiás elváltozással van dolgunk.

Nagyon érdekes volt az előadás és nagyon élveztem a hetet, úgyhogy köszönöm szépen, akik ezt a kis látogatást lehetővé tették nekem, különösen az egyetem tanárainak, akik készségesen fogadtak az óráikra és előadásaikra. Bár tudom, hogy ez egy fura dolog, amivel én foglalkozok, nagyon remélem, hogy érzékeltetni tudtam, hogy miért is nagyon érdekes és sokoldalú és legalább tanulságos volt látni azoknak, akik olvastak, hogy ilyen is van. 

Szólj hozzá!

Címkék: Tudomány Műszaki

A bejegyzés trackback címe:

https://arnyektemahet.blog.hu/api/trackback/id/tr225291715

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása